December 2019
Jeg er ikke god til at læse Biblen fra den ene ende til den anden. Skal jeg være ærlig, så keder det mig. Jeg spørger mig ofte hvorfor kommer lignelserne i den rækkefølge de gør. Der må da være en forklaring? Jeg tør næsten ikke sige det; men ind i mellem er sammenhængen lige så tynd, som det der sker mellem biljagterne i James Bond. Der er nok en eller anden sammenhæng eller udvikling i teksten og en gang er der nok en, som vil fortælle mig det.
Jeg gør i stedet noget andet. Jeg får daglig en mail med en kort tekst og en lille bøn. Se under Links for oplysning om hvordan man tilmelder sig det. Der står også lidt om hvad jeg ellers gør for at komme lidt rundt i Biblen.
Der er ind i mellem bibelcitater som virkelig giver stof til eftertanke, og kommentarer hertil er ind i mellem tankevækkende. Nogle gange kan der være en relevant replik til mit liv.
Andre gange er jeg dybt forundret og uenig med kommentarer og udlægninger af teksten. Jeg acceptere ikke at vi alle er så syndige og gør så meget forkert. Langt de fleste mennesker er, som jeg ser det, rimeligt hæderlige. Ind i mellem føler jeg mig også trådt på, når spørgsmålet er hvad gør jeg for at fortælle andre hvad de skal tro. Jeg gør intet, og det er det rigtige for mig. Skulle en og anden ønske at vide hvad jeg mener, kan de jo spørge mig. Hvis du er kommet her forbi har du selv valgt at læse lidt om hvad jeg står for.
Meget ofte finder jeg det sted i Biblen, som anvendes i forbindelse med bønnen, og så læser jeg den sammenhæng hvori teksten indgår. På den måde kommer jeg faktisk noget rundt i Biblen. Det er for mig en god måde at få læst lidt her og lidt der og kommer i det mindste rundt i dele af Det Nye Testamente.